Bezoek in Suriname

12 november 2017 - Paramaribo, Suriname

En dan nu mijn andere bezigheden de afgelopen twee weken, want: mijn papa en mama waren van 26-10 t/m 07-11 bij mij op bezoek in Suriname!

Donderdag 26-10 kwamen ze dus aan om 15:30 op het vliegveld in Zanderij. Ik had gezegd dat ik ze 's avonds wel in hun hotel zou zien, maar had al laaaang met het hotel geregeld dat ik met de taxichauffeur mee kon rijden naar het vliegveld. M'n ouders dachten dat ik naar een bespreking moest op stage, maar hier had ik me voor afgemeld. Niet alleen mijn ouders kwamen die dag met die vlucht naar Suriname, maar ook Matthijs zijn ouders kwamen met deze vlucht mee. Daarom gingen we samen met de taxichauffeur naar het vliegveld en besloten we om onze ouders te verassen. Helaas duurde het op het vliegveld zo'n 2 uur voordat ze eindelijk door de deur kwamen, want 1. het onweerde en stormde heel hard dus ze mochten het vliegveld niet uit en 2. de kofferband was stuk, waardoor het heel lang duurde voordat ze de koffers hadden. Matthijs en ik besloten dus om even te gaan gamen in de 'speelhal', waar we even gingen motorrijden om het wachten minder erg te maken. Maar na 2 uur kwamen mijn ouders dan eindelijk door de deur! Ze zagen me in eerste instantie niet, en mijn moeder schrok ontzettend toen ze me zag. Ze vonden het heel leuk! Hierna zijn we met de taxichauffeur naar het hotel gereden. Mijn ouders verbleven in Holland Lodge, een heel gezellig familiehotel. Tijdens hun verblijf mocht ook ik elke dag komen zwemmen als ik dat wilde. Ook kennen ze iedereen daar bij naam, wat natuurlijk al een goed gevoel geeft. Het zwembad was ook heel chill, kijk maar naar de foto. Al met al is dit hotel zeker een aanrader voor ouders die op bezoek komen!

Holland Lodge

's Avonds zijn we naar mijn huis gegaan en hebben we hier gegeten. Mijn ouders schrokken even van mijn huis, omdat dit van de buitenkant er zo slecht uitziet. Maar toen ze de binnenkant zagen waren ze enigszins opgelucht. Nee, het is geen luxe huis zoals je ziet in Nederland maar het is zeker niet verkeerd! Hierna gingen ze naar huis en besloot ik om even mee te gaan op de partybus van SuforYou. Niet de beste keuze die ik had kunnen maken, want de dag erna had ik er ergens toch wel spijt van.

We moesten de dag erna namelijk om 9.30 verzamelen omdat we een Citytour hadden gepland. Deze tour was geregeld via Orange tours. Hier kregen we bij Fort Zeelandia allereerst een hele uitleg over wat er in Suriname allemaal had gespeeld in de jaren 1800 en 1900 en mochten we hier binnen kijken.

Citytour Fort ZeelandiaCitytour Citytour

Later gingen we naar de Houten Kerk, waar ik mijn benen moest bedekken met doeken omdat je natuurlijk niet met een korte broek naar binnen mag.

Houten kerk Houten kerk

Toen gingen we naar de markt waar we veel uitleg kregen over fruit, groenten en verschillende Surinaamse lekkernijen die we mochten proberen. We mochten 'vingerbanaantjes' proeven. Dit zijn hele kleine bananen, die net zo groot zijn als je vingers. Deze zijn donkergeel van binnen en heeeel zoet! Ook kregen we Brong Brong. Dit is een snack, welke wordt gemaakt van het onderste laagje rijst dat in de pan overblijft wanneer je rijst kookt. Hier doen ze dan wat zout bij, waardoor het een lekkere smaak krijgt. En zo waren er nog veel meer dingen die we mochten proberen.

Citytour Markt

Die zaterdag zijn mijn ouders bij mij in de praktijk komen kijken, want ik had gewoon stage die dag. Hier hebben ze kennis gemaakt met de logopedisten uit de praktijk en met oma Hetty. Ze vonden het heel leuk om te zien hoe mijn stageplek eruit zag. Ook liepen ze hier zevenvoudig wereldkampioen thaiboksen tegen het lijf: Ilonka Elmont. En hier moesten ze natuurlijk even mee op de foto…

Met Ilonka Elmont

Hierna zijn we lekker gaan eten bij Zus & Zo, waar opeens van alles aan de hand was. Bleek dat het ‘Coming Out Week’ was in Suriname. Tijdens deze week worden er verschillende activiteiten georganiseerd waarmee ze de seksuele diversiteit zichtbaar en bespreekbaar willen maken. Er was die avond dus blijkbaar een feest, vandaar dat het daar zo druk was. We besloten om na het eten even naar de stad te gaan want we wilden hier even kijken en ik moest nog het een en ander hebben voor het Halloween feestje van die avond. Ook zijn we even bij het I <3 SU sign geweest, omdat dit natuurlijk niet vergeten mocht worden.

I <3 SU

We hebben die avond nog bij de Pizzahut gegeten. Ja, ik had gezegd dat ik hier nooit mee zou gaan eten, maar toch wel want mijn ouders wilden natuurlijk ook deze speciale pizzarand proberen. Dit keer besloten we om met 3 personen één pizza te nemen, in plaats van alle 3 een eigen. Ja, ik heb d’r wel van geleerd….

Zondag hadden we om 10.00 met Koen afgesproken. Met hem gingen we met een bootje varen en zijn we naar de plantages gegaan. Hij had natuurlijk, net als de vorige keer, weer lekker eten en drinken meegenomen:

Boottochtje Surinaamse kersen

Allereerst gingen we dolfijnen spotten, maar dit was niet zo'n succes. We hebben in totaal misschien 5 dolfijnen gezien, maar goed, we hadden al vaker dolfijnen gezien dus zo'n ramp was het ook weer niet. Hierna wilde Koen naar een vissersdorpje, waar we gaan kijken hoe ze daar leven. Hier schrokken we wel even, want we gingen opeens een heeeeel stuk terug in de tijd. Er was een soort supermarkt achter tralies, maar verder was er geen winkel te bekennen. Wanneer er een wedstrijd op tv was of een film, moesten ze met z'n alle bij 1 tv gaan kijken. Ook ging het hier met name om visvangst en moesten ze alles met de hand schoonmaken en drogen op rekken of op zeilen. Het was heel gek om te beseffen dat hier dus gewoon mensen wonen.

Vissersdorpje Vissersdorpje

Hierna gingen we even naar Braamspunt waar we even hebben rondgelopen. Normaal ga je hier naartoe om schildpadden te zien, maar deze zijn alleen in een bepaald seizoen te zien. Helaas was dit niet het seizoen waarin deze te zien waren. Maar we hebben wel even rondgekeken.

Braamspunt Braamspunt Braamspunt

Nadat we bij Braamspunt waren geweest gingen we naar de plantages. Allereerst gingen we naar plantage Rust & Werk. Hier kregen we uitleg van dezelfde man als de vorige keer dat ik er was. Hij herkende mij, dus dat was wel heel leuk!

Rust & Werk

Toen we hier hadden rondgewandeld was het tijd om terug naar de boot te gaan en gingen we door naar Margaretha. Hier kregen we heerlijke Roti, en was dit ook meteen de eerste keer dat mijn ouders Roti gingen eten. Later gingen we nog even naar Frederiksdorp en hierna nog naar Nieuw Amsterdam. Om 18.00 waren we weer terug in Paramaribo, een lange dag was het dus! Maar we hebben goed kunnen chillen op de boot (en we waren alle 3 ook zwaar verbrand)

Boottochtje Boottochtje met Koen Boottochtje

Maandag en dinsdag had ik gewoon stage, waarna mijn ouders besloten om nog even naar de Palmentuin te gaan. Verder hebben ze genoten bij het zwembad, omdat het natuurlijk ook even lekker was om niks te doen. De rest van de week had ik weer volgepland, dus toen moesten we weer door.

Woensdag stond Brownsberg op het programma. Onze gids bleek opeens zijn telefoon niet meer op te nemen en daarom was er een andere gids geregeld. We sloten aan bij een aantal andere mensen, waarna we naar Brownsberg vertrokken. We hadden een leuke gids die heel veel wist over het land en veel vertelde. Ondertussen kregen we nog wat Baka Bana's en bitterballen te eten en hierna kwamen we aan bij Brownsberg. Allereerst was er een heel mooi uitzicht over het stuwmeer.

Op naar Brownsberg! Brownsberg + stuwmeer

Hierna gingen we richting de waterval. Normaal gesproken ga je naar de Irene- of Leovallen maar wij gingen naar een waterval die net ontdekt was. Bij de Irene- en Leovallen was namelijk bijna geen water meer i.v.m. de grote drogentijd. Bij deze nieuwe waterval kon je onderaan ook zwemmen. Heel leuk, zo'n nieuwe waterval, maar dat wilde natuurlijk ook zeggen dat het paden waren waar nog bijna niemand had gelopen. We moesten dus zwaar door de Jungle lopen om bij deze waterval aan te komen. Ook moesten we zwaar afdalen om hier te komen, waarbij iedereen telkens uitgleed omdat het zo steil was. Maar we waren uiteindelijk hier aangekomen hoor.

Brownsberg Brownsberg  BrownsbergBrownsberg

Nu komt het mooie. We moesten die steile berg, natuurlijk ook weer op! Anders kwamen we nooit meer bij de bus. En dit was zwaar... poehpoeh! Maar we hebben het gered! Teruggekomen bij de bus kregen we nog een avondmaal en toen zijn we weer teruggegaan naar Paramaribo.

Donderdag stond een dagje nixen op het programma. We gingen naar White Beach. Hier werden we naartoe gebracht door Chico, een hele leuke Surinamer die studenten graag helpt met verschillende zaken m.b.t. de vreemdelingendienst maar ook tripjes organiseert of je naar het vliegveld brengt. Je kunt ook via hem een stage regelen en huisvesting, maar dit wist ik niet van te voren. White Beach is een aangelegd strand waar je je hangmat in een boom kunt hangen of een huisje kunt huren. Wel moet je er op letten dat er hier sprake is van eb en vloed. Wij hadden tot half 2 ongeveer geen water en hierna liep het weer terug omhoog. Maar dit was niet erg, want we konden wel fijn in de zon liggen in de hangmatten die we hadden meegenomen. We hadden in ieder geval een hele fijne dag.

White beach White beach

Vrijdag gingen we naar Santigron, een dorpje van de Marrons. Deze dag hadden we een ontzettend leuke gids die zelf in dit dorp woonde, dus hij wist heel veel te vertellen. Allereerst gingen we naar een soort markt waar de gids eten ging kopen voor die middag. Hier konden we ook wat souvenirs kopen. Oh en ik had een tas gekocht van Talking Prints. Dit was een cadeautje van mijn oma. Deze tassen worden gemaakt door vrouwen in het binnenland en zijn in verschillende printjes te krijgen.

Nieuwe tas, talking prints Santigron

Toen we daar aankwamen kregen we een welkomstdrankje bij een soort resort dat daar was gemaakt. Je kunt hier ook verblijven als je dat wil, dus een tweedaagse tour is ook mogelijk. We kregen een rondleiding door het dorp en onze gids vertelde heel veel over de mensen daar, de gebouwen en over planten en bloemen. Zo was er een roze huisje.

Santigron

Bij dit roze huisje vertelde hij een verhaal. Zo blijkt dat, wanneer vrouwen ongesteld zijn, ze in dit huis moeten verblijven. Ze zijn dan namelijk 'onrein' en dan mogen ze de hele week dit huis niet uit. Dit houdt in dat de mannen voor de kinderen moeten zorgen en de vrouw eten moeten brengen, maar de vrouw mag dus niet uit dit huis.

Na de rondleiding gingen we terug naar het resort waar we middageten kregen. Dit was een maaltijd klaargemaakt door 2 vrouwen uit het dorp. Ook haar kinderen waren hierbij en probeerden muziek te maken op trommels, maar dit lukte niet helemaal want ze waren heeeel verlegen. Hele vriendelijke mensen waren hier!

Santigron
Hierna gingen we in een korjaal, een bootje waarin je totaal niet het idee hebt dat je veilig en/of stevig zit. Mijn moeder en ik hebben dan ook het een en ander afgeschreeuwd omdat we bang waren dat we in het water zouden vallen, haha. Bij iedere beweging had je ook maar het idee dat de boot zou volstromen met water.

Santigron Santigron Santigron

Hierna nam hij ons mee naar een gebied waar veel apen zaten, en eentje kwam zelfs naar ons toe. Zoooo leuk!

Santigron Santigron

Aan het einde van de dag gingen we nog naar een vogelpark, waarna we terugreden naar Paramaribo. 's Avonds zijn mijn ouders en ik meegegaan met onze huisgenoten en zijn we voor Jolien haar verjaardag gaan eten bij Mirosso bij Blauwgrond. We hadden ook een leuk armbandje voor haar gekocht en met het huis hadden we haar een nieuwe piercing cadeau gedaan.

Verjaardag van Jolien!

Zaterdagochtend had ik gewoon stage en in de middag zijn we naar de Hermitage Mall gegaan en hebben we hier rondgekeken. Hier ging het een en ander mis met pinnen, omdat bleek dat de pinpas van mijn vader niet op wereldwijd stond. Denk hier dus aan als je naar Suriname komt dat je pinpas op wereldwijd staat, anders kun je dus niet pinnen! Ook hebben we hier nog wat souvenirtjes gehaald en had ik voor die avond een kookcursus als verassing voor mijn ouders georganiseerd. Deze cursus had ik via Nena Didden geregeld en we gingen met een hele leuke Surinaamse vrouw Roti maken. Het was heeel lekker en we hebben hier nog 2 dagen van kunnen eten haha.

Kookworkshop Kookworkshop Kookworkshop Roti maken

Zondag gingen we alle markten af. We waren op de Chinese markt, de Javaanse markt, de Noodmarkt, Hindoestaanse markt en noem maar op. Hier hebben we veel dingen gezien en ook geproefd.

Culturele markten Culturele markten

Hierna gingen we nog naar de dierentuin, waar we natuurlijk de Kwatta aap tegenkwamen! Verder hebben we die dag nog lekker gezwommen en hebben we nog even genoten van de rest van deze dag.

Paramaribo Zoo Kwattaaaa Cavia's hebben ze ook

Maandag was de laatste dag dat we iets hadden gepland. We gingen naar Peperpot, ook weer een plantage. En tot mijn verbazing was Mid onze gids! Mid werkt ook vaak voor SuforYou en was ook mee naar Parbo Night, dus het was erg leuk dat hij onze gids was. Ook was het ons eindelijk gelukt om hem te laten rappen. Hij heeft bij Peperpot heel veel verteld en maakte ook grapjes, waardoor het een hele leuke ochtend was. Ook kregen we nog een rondleiding door een tuin van een vrouw, waarbij aan iedere plant of boom die ze had fruit groeide of konden deze gebruikt worden als kruiden. Hierna hebben we nog eventjes wat dingen gehaald en zijn we nog even gaat liggen aan het zwembad.

Peperpot Peperpot Peperpot Peperpot Peperpot

's Avonds zijn we nog bij Sarinah gegeten, en dat was alweer de laatste avond dat mijn ouders er waren.

Laatste avond lekker eten bij Sarinah

Dinsdag ben ik tussen mijn stage door nog even de laatste spulletjes gaan halen bij mijn ouders en hebben we samen gegeten. We hebben samen een ontzettend leuke tijd gehad maar moesten toch echt weer afscheid nemen. Maar niet getreurd, ik zit nu al op de helft van mijn tijd hier. Dus over 2,5 maand ben ik weer thuis! Wat gaat de tijd snel zeg... niet normaal! Tot de volgende blog allemaal!

1. Yvonne:
    13 november 2017
    Hoi Pam wat heb je weer mooie verhalen geschreven. Super om te zien dat je zo geniet en mooi dat ze zo tevreden over je zijn. Ondanks wat mankementen waar je soms tegenaan loopt weet jij je staande te houden. Chapeau!! Paps en mams hebben ontzettend genoten van de reis naar Suriname. Ze hebben vol enthousiasme de verhalen verteld en we hebben alle fotos gezien. Wat heerlijk dat jullie samen 2 leuke weken hebben gehad. Nu weer met je studiegenoten en wij kijken weer uit naar je volgende verslag. Dikke knuffel van ons allemaal xxx
  2. Ine:
    Ha Pam
    Ut waas un leuke vakantie met vuul verrassinge, vriendelijke minse, geweldig mooie tripjes en bliej um dig weer te zeen
    Ut waas huul biezonder um nooits mier te vergaete
  3. Astrid:
    Hoi Pam
    Wat leuk um dien reisverslage te meuge laeze.
    Zoe te zeen en te laeze haes se dao eine geweldige tied!
    Geneet der maar lekker van. Hiele leuke foto's trouwens
    Van pap, mam en dich. Ich heb net banane chips gepreuf,
    Mmmm heerlijk! Hiel vuul plezeer nog in Paramaribo en
    Toet euver Twie en een halve maond!
  4. Arno en Märy Broekman:
    14 november 2017
    Hoi Pam
    Leuk verslag Pam en nu maar hopen dat "t' ongesiever" weg blijft
    Tot de volgende keer en veel succes
    Groetjes Arno en Märy
  5. Tiny Kransen:
    18 november 2017
    Bedankt ook voor alle mooie foto's Oma xxxx