Nog één dag vakantie

3 september 2017 - Paramaribo, Suriname

Heeee, ben ik weer!
Vandaag is voor ons de laatste vakantiedag. Morgen gaan we dan echt beginnen aan onze stage, en wat heb ik er zin in! Maar eerst wil ik even delen wat ik de rest van de week heb meegemaakt.

Nadat ik klaar was met het schrijven van mijn vorige blog, zijn we 's avonds met ons huis ergens gaan eten. Hier werd voor ons duidelijk hoe je hier een taxi moest reserveren. Je kunt verschillende 1600 nummers bellen, zoals 1660, 1665, 1680, 1688 en 1690. Deze nummers hebben we doorgekregen van SHS, en we werden dan ook geadviseerd om niet in taxi's te stappen met zo'n taxi bordje bovenop, omdat dit niet altijd even veilig is. Nou, wij dus een taxi bellen, maar je moet vaak alle nummers zo'n 3 keer opnieuw bellen omdat deze centrales niet meteen opnemen. Heel irritant, maar daar zijn we inmiddels al aan gewend. We besloten om naar een BBQ tentje te gaan, waar bijna iedereen 'Bout Patat' bestelde. Dit is kip met patat, zoals je op de foto ziet. Het ziet er niet erg smakelijk uit, maar het was heeeeeel lekker! En kip is zeker iets wat je lekker moet vinden als je hier naartoe gaat, want je krijgt heeeeeeel veel kip.

Bout patat

Een dag later, donderdag, besloten Lysanne, Jill en ik om ons visum verder af te ronden, omdat je dit binnen 30 dagen moet hebben geregeld en wanneer je het opstuurt naar de vreemdelingendienst je zo'n 20 dagen moet wachten op antwoord of het is goedgekeurd of niet. Nou, je kan dus via de website van vreemdelingenzaken, zoals in het boekje staat van het consulaat, een aanvraag doen voor 'verblijf overig'. Hier moet je je gegevens invullen en alle bestanden in pdf bijvoegen waar zij om vragen. Hier horen dus ook stempels bij die je bij aankomst hebt gekregen in je paspoort, één postzegel en een stortingsbewijs van 150 USD oftewel 1128 SRD. Dit is namelijk het bedrag dat je moet betalen om je visum af te kunnen ronden. Wij dus, met z'n 3e, achter elkaar naar de bank gefietst. De eerste keer zo'n ver stuk op de fiets, maar wat 'n ramp was dit. Het was zóooo druk, we moesten allemaal auto's inhalen terwijl ze eigenlijk geen ruimte maakten voor fietsers, dus dat was best lastig af en toe. En probeer maar eens als je aan de linkerkant fietst naar rechts af te slaan, terwijl alle auto's naar links moeten. Ja, even wennen dus. Ook toeteren alle auto's naar je omdat je 'blank' bent, en wordt er vaak naar je geroepen en gekeken. Het was ook super warm omdat we zo veel moeite moesten doen om overal door te komen en een aardig tempo erin hadden, waardoor iedereen zich heeeeelemaal kapot zweette. Hierna moesten we helemaal de andere kant weer op omdat we het geld bij de bank gingen storten. Ook moet je een postzegel kopen, die je bij de copyshop naast SHS en SU4you kunt kopen. Later hebben we thuis alles ingescand en opgestuurd naar de vreemdelingendienst. Nu nog even wachten op antwoord dus!

Later zijn we met Arda naar de centrale markt gegaan om groente te halen omdat we 's avonds zelf zouden gaan koken. Hier hadden we onze fiets tegen een lantaarnpaal gezet omdat we niet wisten waar we ze anders kwijt konden. Daar stond een hele vriendelijke man met zijn kraampje met schaafijs, die riep dat hij wel op onze fiets zou passen! We gingen de markt in, een hele grote loods met super veel kraampjes met, met name groente en fruit. Ook verkochten ze andere producten zoals douche- en haarproducten, vlees en vis, en op de bovenverdieping veel kleding en stoffen. Het stuk met groente en fruit was erg leuk. Ze lieten je alles proeven! We kwamen verschillende nieuwe dingen tegen, zoals kouseband (‘n soort hele lange bonen?), maar ook een kruising tussen een pompelmoes en een sinaasappel. Ik zou het gewoon een mandarijn noemen, maar dat mocht niet. Hier hebben we er een aantal van gekocht. Het stuk met vlees was heel vies, dit vlees lag overal op tafels uitgestald en het stonk er ontzettend omdat het er al een tijdje lag denk ik.

Central market Central market Central market Central market Central market

Toen we terug liepen naar onze fiets hebben we even een schaafijsje gegeten bij deze man, want hij had ook op onze fietsen gelet. Lekker verfrissend na zo’n dagje zweten, want in de loods was het nog extra warm. Hierna zijn we nog even naar de Tulip gefietst, een grote supermarkt met Nederlandse producten. Om 17.00 zijn we voor het eerst naar ons stageadres gegaan, omdat we een cursus hadden over ‘Leespraat’, een methode voor kinderen met een beperking. Deze duurde anderhalf uur, en hier ontmoetten we meteen onze stagebegeleidster Ilse. Op stage mogen we niet op schoenen lopen, dus deze moet je voor de deur uitdoen en hier loopt dus iedereen op blote voeten. Ook moeten we een lange broek aan met een donkerblauwe polo, maar die hadden we thuis al gekocht. We hadden beide meteen zoiets van, wij gaan ons hier wel thuis voelen. Een hele huiselijke sfeer hangt er in de praktijk. Na de cursus bracht Ilse ons naar huis omdat ze toch dezelfde kant op moest als ons, maar op de heenweg hadden we wel een taxi. Dit ook omdat je dus niet ’s avonds gaat fietsen. Thuis hebben we met z’n alle + nog twee andere meiden gegeten, lekkere rijst met groenten en kip. Hierna zijn we naar een huisfeestje gegaan. Dit was een huis vol met geneeskundestudenten, en omdat we er ook 2 in ons huis hebben werden we via hun uitgenodigd. We kenden natuurlijk verder niemand, dus besloten we om even rond te lopen en hier en daar met anderen te socializen. Ook was er een partybus gehuurd, wat super leuk was. Deze, een bus met open dak, reed ongeveer een uur door de stad. Hierna zijn we even naar Havana geweest. Wat was het een leuke avond! Maar misschien was het idee om ‘de goedkoopste fles’ te kopen niet zo slim. 65% rum en niet te vergeten de likeur 43 van het huisfeest…. hahahah, en ja iedereen had de dag erna een aardige kater. Zo zaten we er dan de volgende ochtend op ons terras ook bij. Iedereen was kapot! Maar we hadden het wel heeeeel gezellig gehad!

Huisfeestje

Vrijdag heb ik nog even een verslag getypt voor school en in de avond zijn Marten, Eileen, Jill en ik nog gaan eten Bar Zuid, waar we zo’n zwaar belegde pizza kregen dat we er gisteren ook nog van hebben kunnen eten. Toen we terug kwamen hadden we op een huisdier en we noemen hem Bikkel! Het is een zwart met witte kat en hij kwam hier eigenlijk alleen maar omdat hij onze kip van gisteren nog rook. Zaterdagochtend lagen dan ook overal kippenbotjes.

Gisteren zijn we voor het eerst naar stage gefietst. Deze weg was iets makkelijker te fietsen dan de vorige keer naar de bank, dus dat stelden ons wel gerust. We hadden in de ochtend namelijk gesprek met Ilse en Naomi, waarbij ze ons gingen vertellen welke cliënten we beide kregen, wat de regels waren, hoe onze planning eruit kwam te zien etc. Hierna hebben we eigenlijk de hele middag met iedereen in het zwembad gehangen en een gezellige middag gehad. ’s Avonds zijn we met Ray, een Surinamer die Joy (een van de meiden die laatst bij ons kwam eten), had leren kennen, gaan bowlen bij Multifit. Ook zijn we nog even in het Princess Casino wezen kijken, waar Marten 40 SRD winst had.

Avondje bowlen Avondje bowlen

Dusssssss, morgen beginnen we! Ik heb er in ieder geval heel veel zin in! Vanavond gaan we nog gezellig uiteten, omdat het de laatste vakantie dag is en iedereen vanaf morgen begint! Tot de volgende keeeeer!

1. Wiel en Els Heijmans:
    3 september 2017
    Nou dat was een druk vakantieweekje dus maar goed slapen en dan er met volle energie ertegenaan.
    Veel succes met de start van je werkweek.Mooie bowlingfoto trouwens.
    Groetjes van ons.