Daar zijn we dan, eindelijk in Suriname!

30 augustus 2017 - Paramaribo, Suriname

Liggend op mijn bed en net uit het zwembad komend ben ik mijn eerste blog vanuit Paramaribo aan het typen.

Gisteren was het eindelijk zover! Om 9.00 uur zijn mam, pap en ik naar Schiphol vertrokken waar onze vlucht om 14.20 zou gaan vertrekken. Hier hadden we afgesproken met Jill, haar ouders en haar broer en zo gingen we samen onze koffers droppen en hebben we nog even gezellig wat gedronken. Toch kwam rond 12.45 het moment dat we afscheid moesten gaan nemen van onze families, waarna we richting de douane zijn gelopen. Hier moesten we nog een tijd wachten bij de gate, omdat we redelijk vroeg waren. Maar om 13.45 konden we dan eindelijk het vliegtuig in. En oooooo wat was ons vliegtuig groot! Dit had ik nog nooit gezien. Er was zelfs een bovenverdieping. En wat een service bij KLM, wauw! Ieder uur kregen we wel wat te drinken, twee lekkere maaltijden kregen we en zelfs een ijsje. De vlucht duurde lang, maar door de verschillende spelletjes, films en series die je kon kijken op het scherm voor je en Jill die je het spel Skip-Bo ging leren, ging de tijd heel snel voorbij.

Om 18.20 waren we eeeeindelijk geland, maar we moesten heel lang wachten voor de paspoortcontrole en op onze koffers. Hier kregen we al meteen contact met een man die tripjes naar het binnenland organiseerde, dus hier hebben we ook een visitekaartje van gekregen en kunnen we eventueel contact mee gaan opnemen. Uiteindelijk moesten we op zoek naar een bordje '+597 studenten' die ons zouden ophalen. Hier maakten we kennis met Raoul en Tino, twee werknemers van het bedrijf Stagehuisvesting Suriname en SU4you. Ook gingen er nog 4 andere studenten mee, die we nog op een ander adres moesten afzetten. We vroegen ook aan Tino hoelang het rijden was naar Paramaribo, waarop we het antwoord '5 kwartier' kregen. Hier keken we elkaar een beetje vreemd aan, want wij zeggen gewoon één uur en één kwartier. Uiteindelijk vertrokken we naar Paramaribo, maar omdat het avond was en de auto van Raoul geblindeerde ramen had, konden we helaas niet veel meekrijgen van de omgeving. Ook raar is het nog dat ze hier links rijden, dus het stuur ook aan de andere kant zit en er rechts wordt ingehaald.

Eerst gingen we de andere 4 studenten afzetten, waarna we naar ons huisje aan de Kwattaweg vertrokken. Hier kwamen we erachter dat Raoul onze huisbaas is en je je aan bepaalde regels in het huis moet houden. Aangekomen in ons huis waren er al 3 huisgenoten aanwezig en waren er op dat moment 2 op een trip naar het binnenland. We maakten kennis met Arda, Lysanne en Anne. Lysanne was een dag eerder dan ons aangekomen, en blijft tot 1 december. Anne was er al een week en blijft nog tot half november en Arda is er al twee weken en blijft er in totaal zes. Hierna zullen we dus weer nieuwe huisgenoten krijgen. De andere twee huisgenoten (een jongen en meisje) komen vandaag naar huis, dus daar gaan we nog kennis mee maken. Zij blijven wel net als ons 5 maanden hier.

Ons huis bestaat uit twee delen. Één deel met 6 kamers, keuken, 2 badkamers en 2 toiletten en een soort vakantieverblijf met 2 kamers, keuken, badkamer en toilet. We kunnen in beide delen van het huis, maar dit wordt van elkaar gescheiden door een terras met hangmatten, zitjes en zelfs een beerpong tafel! Jill en ik wonen op dit moment in het 'vakantieverblijf', waar de slaapkamers tweepersoonsbedden hebben en ook groter zijn dan in het andere deel van het huis, wat dus ideaal is! Ook hebben alle kamers hier airco, wat super fijn is 's nachts! Verder bevindt het huis zich op de eerste etage, wat wel een fijn gevoel geeft! Op de begane grond zit een vervallen woning, waar dus op dit moment niemand woont. In onze achtertuin hebben we een zwembad, wat lekker is voor wat verkoeling op een dag als vandaag (34 graden). Wel moet ik er nog aan wennen dat je alles zo goed moet afsluiten hier. Onze poort, onze deuren inclusief dievenijzer en onze eigen kamerdeuren en heb je overal verschillende sleutels van dus op dit moment ben ik nog druk bezig met voor iedere deur de juiste sleutel te zoeken. Gisteravond heb ik eerst nog even mijn koffer uitgeruimd en mijn spullen opgeborgen in de muurkast die we op deze kamers hebben, en ben ik rond 00.00 gaan slapen. Toch ben ik 's nachts vaak wakker geworden, wat denk ik met het tijdverschil te maken heeft. Het is hier 5 uur vroeger dan in Nederland, dus op dit moment is het half 5 's middags. Hier moet ik denk ik nog even aan wennen.

Vanmorgen hadden we om 9.20 een Citytour gepland met Stagehuisvesting Suriname, waarbij Jonathan ons op kwam halen. Van te voren zijn we nog even naar het wisselkantoor gegaan om onze Euro's in te wisselen voor SRD's (Surinaamse Dollars). Op dit moment is de wisselkoers 8,8, wat wil zeggen dat je voor 1 euro 8,8 SRD krijgt. Hierna zijn we even snel naar de Chinees gegaan (dit is geen Chinees zoals in Nederland, maar dit zijn de lokale supermarktjes die zich overal bevinden) om wat brood te halen. Water hoeven we hier niet te kopen, want je kunt gewoon uit de kraan drinken.
Jonathan heeft ons de stad laten zien. We zijn in het centrum geweest, zijn door de Palmentuin gewandeld en hebben rondgereden. Ook zijn we even wat gaan drinken bij Zus&Zo en naar een Nederlandse supermarkt geweest, waar we morgen nog wat boodschappen gaan halen. Hierna hebben we bij het kantoor van SHS onze fiets opgehaald en zijn we naar huis gefietst. Over de stoep. Want onze straat is een éénrichtingsweg, en natuurlijk niet naar de kant waar we juist naartoe moesten om naar huis te gaan. Bij SHS kregen we een simkaart en konden we hier een studentenkaart kopen, waar je veel korting mee krijgt. Ook hebben Lysanne, Jill en ik ons meteen aangemeld voor de Meet & Greet voor 10 september die wordt georganiseerd door SU4you, waar veel studenten naartoe zullen gaan. Deze dag zullen we naar resort Overbridge gaan, waar we gezellig zullen BBQ-en, echte Surinaamse drankjes zullen krijgen en natuurlijk kennis zullen maken met andere studenten!

Oh, ondertussen dat ik dit aan het schrijven ben heb ik zojuist kennis gemaakt met de andere twee huisgenoten en vanavond gaan we met het huis uiteten! (Koken is hier namelijk duurder dan uiteten of eten afhalen, heeeeeel jammer vind ik dat natuurlijk) We doen hier alles met taxi’s, omdat het niet heel verstandig is om hier in de avonduren rond te fietsen. Dus dit gaan we vanavond voor het eerst meemaken.

Verder merken we, wat we ook al in het vliegtuig hadden gemerkt, dat eten hier een grote rol speelt. Overal zijn eettentjes en we kregen ook van Raoul te horen dat hier de hele dag veel gegeten wordt. Omdat ik geen zin heb om veel zwaarder terug te komen, gaan Jill en ik binnenkort even kijken of we ergens kunnen gaan zwemmen en sporten. Waarschijnlijk zullen we een abonnementje gaan afsluiten bij Hotel Torarica, maar dat moeten we nog even bekijken.

Morgen gaan we eerst met z’n 3e naar de vreemdelingendienst om ons visum te regelen en ’s avonds hebben we een cursus op ons stageadres. Dus ben heel benieuwd!

Nou, dit waren mijn afgelopen twee dagen. Nu ga ik nog even mijn klamboe ophangen, want ik werd vanmorgen wakker met 3 dikke muggenbulten op mijn armen. En ik ga heeeel veel smeren met DEET. Hierna ga ik nog even chillen op ons terras in de hangmatten die we van Raoul hebben gekregen! Oh, en de Wifi werkt hier niet optimaal, dus als ik later reageer of minder van me laat horen weten jullie waarom haha. Tot snel!

1. Marion:
    30 augustus 2017
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. En erg leuk om nu al je eerste blog te lezen
    Leuk!!
    Heeel veel plezier samen.
  2. Wilma:
    30 augustus 2017
    Haaa Pam,

Fijn desse good bus aangekomme!
    Het is al un hiel verhoal en det van de ierste twië daag!
    Ich hoap nog vuul van dich te kenne leaze de kommende moanden. Zoë wie mam al zeat.....geniet van dit avontuur!!!!!

Groetjes Wilma
  3. Tiny Kransen:
    31 augustus 2017
    JBedank Pam voor je verhaal was blij wat van je te horen maak er iets moois van heel veel succes lieve groetjes Oma xxx
  4. Lieke Krantzen:
    Heeeej nichtje!

Wat ein supertof verhoal, kei leuk om dig zoe te volge. Huul vuul succes en veural: geniet d'r van.

xxLieke
  5. José:
    Hoi Pam

Wat un verhaol. Leuk te leeze det de start al good is. Hiel veul plezeer en geneet dervan.
  6. John:
    31 augustus 2017
    Goot te lezen de alles goot is gegaon. Vueel plezeer
  7. Elly willems:
    31 augustus 2017
    Ha Pam, ik vindt het kei leuk om op de hoogte te blijven van jou ervaringen. Ik wens je heel veel plezier en een hele mooie tijd in Suriname. Heel veel gr.
  8. Astrid:
    1 september 2017
    Ha Pam
    Fijn det ge ein gooije reis hebt gehad.
    Now allein nog maar geniete.
    Hiel leuk det we dich en dien reisgenootje
    Kenne volge via de blog. Ich kiek al oet nao de volgende.
    Groetjes Astrid
  9. Ine:
    29 september 2017
    Ha maedje

Fijn um te laeze det de reis en ierste daag good zien verlaupe.
    Vuul succes en geniet van dit biezongere avontuur.

Groetjes mam en pap xxx