Al twee weken voorbij...

13 september 2017 - Paramaribo, Suriname

​Gu morgu!

Vandaag ben ik alweer twee weken in Suriname en ik merk dat de tijd wel snel gaat hoor! Ik ben zo goed als gewend aan de manier van leven hier. Iedere ochtend staan Jill en ik rustig op om te ontbijten, nog aan stage te werken, te lunchen en naar stage te gaan, terwijl de rest van het huis dus precies andersom leeft. Maar dit vind ik niet erg, want we zien elkaar ’s avonds wanneer we terugkomen en kunnen altijd samen gaan eten als we dit willen. Ik vind het ergens ook wel fijn dat we in de ochtend vrij zijn, omdat ik dan meer aan stage kan werken (en de wifi dan beter werkt) dan wanneer iedereen weer thuis is en het heel druk is.

Op dit moment is het 11.30 en al 31 graden, wel met een windje maar het blijft wennen aan de warmte. Ik weet niet of het ons gaat lukken om hieraan te wennen, aangezien veel Surinamers zelf ook aangeven dat ze hier nooit aan wennen, maar we gaan het zien. Op dit moment zitten we ook in de droge tijd, dus het is gewoon heel warm met maar af en toe een bui. Vanaf december ongeveer verandert dit in de kleine regentijd, dus ik ben benieuwd of het dan alleen meer regent of ook een beetje koeler wordt.

Sinds de vorige keer dat ik schreef hebben we alweer twee nieuwe huisgenoten erbij gekregen. Eerst kwam Matthijs, en één dag later Jolien. Op dit moment zit ons huis vol en zijn we in totaal met 9 studenten. Matthijs blijft maar een maandje, omdat hij eigenlijk een andere kamer in een ander huis had gereserveerd maar daar op dit moment nog geen andere studenten aanwezig waren. Jolien blijft wel langer, namelijk tot ergens in november.

Nou, even denken wat ik deze week allemaal heb gedaan…

Allereerst zijn we natuurlijk begonnen aan onze stage! We hebben al anderhalve week erop zitten en het bevalt heel goed! We kunnen het goed vinden met de andere logopedisten en we merken ook dat ze vertrouwen in ons hebben! Vorige week zijn we voor stage naar een plaatsje linksboven in Suriname gegaan, wat 4 uur héén is en 4 uur terug. Gelukkig hadden we airco, anders was het echt een ramp. Hier zijn we één keer in de twee weken te vinden omdat logopedie hier niet wordt aangeboden. Zo’n dag duurt ongeveer 12 uur, dus hierna waren we best wel gaaaaaar. Maar het was heel leuk, en je doet het ergens voor, dus dat maakt alweer heel veel goed! In de praktijk zelf krijg ik eigen cliënten, waarvan ik er al één zelfstandig heb behandeld. Dit was even spannend en bekijken hoe ze op mij zou reageren, maar het ging heel goed! Vanaf nu ga ik dus ook steeds meer cliënten zelf behandelen.

Ook ben ik vorige week donderdag met Matthijs en Jill naar de Palmentuin, Fort Zeelandia, de centrale markt (alweer, want groente en fruit kun je hier goedkoop halen) en Kirpalani’s gegaan. Hieronder wat foto’s van de Palmentuin:

PalmentuinPalmentuinPalmentuin

En Fort Zeelandia:

Fort ZeelandiaFort Zeelandia Fort Zeelandia

Oh, en om niet te vergeten zijn we natuurlijk wat foto’s gaan maken bij het I love SU sign, want als je hier bent moet je zeker zo’n foto hebben!

I love SU sign I love SU sign

Hierna waren we bij de Kirpalani’s, wat eigenlijk een soort grote versie van de Action is. Je krijgt hier letterlijk alles, in alle soorten en maten. Ook was er op de bovenverdieping een soort kledingwinkel, waar je ook Surinaamse kleding kon kopen. Nou, deze heb ik natuurlijk even gepast, misschien leuk voor Carnaval? En nee, ik heb ‘m niet gekocht, haha.

Bij de Kirpalani's
Ook zijn we van de week gaan eten bij Blauwgrond. Dit ligt in het noorden van Paramaribo. Hier heb je verschillende leuke eettentjes waar je goedkoop lekker kunt eten. Alleen de taxi is duurder dan een ritje naar het centrum bijvoorbeeld, maar als je dit onderling deelt valt het reuze mee. De kip was erg lekker! En ik heb hier voor het eerst ‘saoto soep’ gegeten. Dit is een rijkelijk gevulde soep met kip, rijst, uitjes, taugé etc. Heeeel lekker! Ook heb ik 'Dawet' gedronken. Dit is een typisch Surinaams kokosdrankje wat heel zoet is en wat je herkent aan de roze kleur. Wel lekker, maar er zaten vieze stukjes in waarvan ik nog steeds niet weet wat het zijn.

Lekker eten bij blauwgrond Lekker eten bij blauwgrond

Zondag zijn we met het hele huis, behalve Anne want die was op trip, naar de Meet&Greet BBQ gegaan van SUforYou. Hier kwamen ongeveer 80 studenten/stagiaires op af, en hier hebben we met veel kennis gemaakt. Deze BBQ was bij Overbridge, een soort afgebakend zwembad in de rivier. Hier kon je chillen in je hangmat, lekkere drankjes drinken (want het was een all-inclusive prijs) en dus lekker zwemmen. Het was mooi weer, dus het was een hele fijne dag! We gingen hierheen met 3 van die kleine busjes die je hier overal ziet rijden, waar dus geen airco was, maar wel een lekker windje omdat de raampjes open konden. Oh, en op de heenweg heb ik voor het eerst maar eens ‘baka bana’ gegeten. Een gebakken banaan die je hier overal tegenkomt. Ook van deze dag heb ik een aantal foto’s:

OverbridgeOverbridge
Overbridge Overbridge Overbridge

Ook hebben we tijdens deze dag ongeveer iedereen uitgenodigd voor ons huisfeest van komende zaterdag, want Lysanne is jarig en dat moet natuurlijk gevierd worden. Dus ik ben heel benieuwd hoe dit gaat verlopen. En zondag gaan met ongeveer 15 man op een bootje varen en dolfijnen en kaaimannen spotten. Dus dat wordt een lekker weekendje!

Straks ga ik even naar het kantoor van SUforYou om mijn studentenpas te kopen. Met deze pas krijg je korting bij verschillende restaurantjes of winkels, dus omdat wij hier 5 maanden zitten is dit voor ons heel handig! Waarschijnlijk ga ik weer met de fiets, wat toch nog wel even wennen blijft. Het getoeter naar je, het gefluit en het geschreeuw. Maar goed. Ik ga eerst maar even mijn bevindingen van stage van gisteren uittypen en de dode kakkerlak die ik in ons deel van het huis tegenkwam opruimen, gadver!

Nou, tot de volgende keeeer! Ik ga nog even genieten van het irritante en enorm harde geschreeuw van onze buurvrouw.

1. Rowy:
    13 september 2017
    Klinkt allemaol hiel erg leuk!! Have funnn...ennuh..wel aan dien conditie werke he.. we verwachte dich
    op t voetbalveld😉 ...xxxxxxx
  2. Tiny Kransen:
    13 september 2017
    Hou Pam wat een verhaal weer ,je hebt in 2 weken al heel wat meegemaakt .Wel goed uitkijken als je met dat bootje gaat ,bedankt voor je verhaal ik geniet er van veel liefs Oma xxxxx 😂😂😎
  3. Tiny Kransen:
    13 september 2017
    Pam nog dit bedank voor al die mooie foto's ,dat was ik vergeten geweldig tot de volgende keer Oma xxx
  4. Yvonne:
    14 september 2017
    Hoi pam wat schrijf je een ontzettend leuk reisverslag. We kijken elke keer uit naar jullie avonturen. Al veel beleefd in 14 dagen en knap dat je zo snel went in zo'n nieuwe omgeving. Leuke foto's. Succes op het fietsje met die warmte en alvast een super feestweekend. Lieve groetjes van ons allemaal 💋
  5. Ine:
    14 september 2017
    Ine heeft t verslag aan mij laten lezen.
    Ik heb echt genoten en ik hoop dat we nog vele berichten van je ontvangen.
    Ook wens ik je een hele fijne stageperiode en hoop je over 5 maanden weer terug te zien.
    Groetjes en de amusatie.

Opa Jan