De tijd vliegt! Nog maar 1,5 maand...

14 december 2017 - Paramaribo, Suriname

Heeee allemaal!

Ik vond dat het weer eens tijd werd voor een nieuwe blog. Terwijl jullie de afgelopen week hebben genoten van de sneeuw en de kou, heb ik lekker in het zwembad gelegen met 33 graden. Ben maar niet jaloers hoor, want ik baalde dat ik niet even één dagje in Nederland kon zijn. Even genieten van de sneeuw en de kou, want daar verlang ik af en toe naar. Maar natuurlijk, zodra ik terug ben in Nederland verlang ik weer naar het warme weer in Suriname. Het is toch nooit goed....

Ik neem jullie even mee naar 19 november, rond een uur of 10. Ik lag net in bed, zat nog een beetje op Facebook tekijken en opeens hoor ik een knal. Het klonk als een schot, maar ik dacht 'oh, zal wel vuurwerk zijn'. Totdat ik opeens meerdere knallen achter elkaar hoor en toch besluit om mijn huisgenoten te appen. Het waren toch echt schoten. Mijn huisgenoten zaten met een aantal al voor het raam te kijken wat er buiten aan de hand was. Bleek dat er sprake was van een roofoverval. Een aantal mannen bleken een overval gepleegd te hebben ergens op de Kwattaweg, maar in hun vluchtpoging veroorzaakten ze een aanrijding. Deze aanrijding vond dus plaats naast ons huis. Chayenne, onze nieuwe huisgenoot, zag opeens allemaal mannen met bivakmutsen uit de auto rennen en namen een andere auto onder schot. Vandaar de meerdere schoten. Ook blijkt een van de overvallers te zijn omgekomen tijdens de aanrijding (of door een schot). Het blijft allemaal nog vaag, maar je kunt het eventueel hier teruglezen: http://www.politie.sr/voorbereide-roofoverval-kost-een-rover-het-leven/
Dit was meteen de eerste keer dat ik me niet veilig voelde in Suriname. Even een shock. Natuurlijk lees je dat deze dingen gebeuren en weet je het ook wel, maar dat het zo dichtbij zou komen had ik niet verwacht. Laten we hopen dat dit niet nog eens gebeurt.

Even terugdenken wat ik allemaal heb gedaan in de afgelopen maand. Wel weet ik dat de tijd voorbij vliegt! Zo hebben we vorige week afscheid moeten nemen van 2 huisgenoten, Jolien en Lysanne, en is het wel een beetje stiller in huis. Inmiddels ben ik al 3,5 maand in Suriname en heb ik nog 1,5 maand om te genieten van het land en mijn stage af te ronden. Maandag gaan Jill en ik naar Fredberg voor 4 dagen, waarna we 2 dagen thuis zijn en dan op 24 december weer vertrekken naar Apiapaati. We gaan dus het binnenland in. Hier gaan we kerst vieren met alle andere studenten die meegaan. Ook gaan we op 29 december nog naar Bigi Pan voor 2 dagen en zijn we dus precies op tijd weer terug om hier Owru Yari (oudjaar) te vieren. Dit is iets waar ik heel erg naar uit kijk. Vooral omdat alle taxi chauffeurs en alle mensen die je hier spreekt zeggen dat het één groot feest is. Sowieso is december dé maand in Suriname. Veel mensen hier sparen ook voor deze maand en besluiten dan om al hun geld uit te geven en te genieten van het leven. Iets wat wij ons helemaal niet kunnen voorstellen. Op oudejaarsdag is het dus één groot feest in de stad en is iedereen op straat te vinden. Blijkbaar gaat iedereen dan met een koelbox gevuld met ijs en drank de straat op om een gezellig feestje te vieren. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat verlopen. Ik heb er in ieder geval heeeeel veel zin in!

Op dit moment scroll ik even door mijn foto's om te bekijken wat ik sinds mijn vorige blog nog allemaal heb meegemaakt. Ik ben onder andere naar Rita's Confectie gegaan. Dit is een bedrijf waar ze kleding voor je kunnen maken. Vooraf ben ik stof gaan halen bij de Kirpalani en ben ik hiermee naar dit bedrijf gegaan. Ik heb aangegeven wat ik wilde (korte broeken) en toen is ze aan de slag gegaan. Op dit moment zijn deze nog niet klaar, maar aan het einde van de week ga ik bekijken of ze goed zijn en of ze passen ... niet onbelangrijk natuurlijk.

Op 25 november was het Srefidensi Dey, oftewel Onafhankelijkheidsdag. Op deze dag zijn Jolien, Jill, Lysanne en ik naar de Palmentuin gegaan om te kijken wat daar te doen was. Er was feest en iedereen liep rond in Surinaamse klederdracht. Hier hebben we even schaafijs gegeten, heeft Jolien henna laten zetten en zijn we hierna foto's gaan maken bij het I love SU teken. Hierna zijn we even gaan kijken bij Riverside. Dit is een gezellig plekje waar je even lekker met een drankje aan het water kunt relaxen. Verder hebben we nog gegeten bij De Gadri, waar je zeker een keer naartoe moet gaan als je in Suriname bent. Hier kun je namelijk typisch Surinaams eten krijgen, zoals Pom en Moksi Alesi.

SchaafijsSrefidensi  I love SU teken RiversideSrefidensi

De zaterdag voordat Jolien en Lysanne naar huis gingen zijn we naar een feestje bij de Waag gegaan en daarna nog naar Tequila. Ondertussen dat we van de ene naar de andere plek liepen besloten we om op het I love SU teken wééér een foto te maken. We hadden een hele leuke avond, welke we afsloten met een frikandel speciaal en een kaassoufflé. Ja echt, ze hebben hier echt alles!

I love SU Avondje Tequilaaa avondje tequilaaa Frikandel en Kaassoufflé

Die zondag zijn Lysanne, Jill en ik naar The Sweetest Thing gegaan. Een heel leuk plekje om een lekker broodje of stukje taart/cake te eten. Je kan er ook gaan zitten als je even ergens anders aan je stage wilt werken dan thuis. Hier aten Jill en ik een Red Velvet en had Lysanne een Carrot cake. Ook hebben Jolien, Lysanne en ik die avond een slaapfeestje gehouden op mijn kamer, want Lysanne zou de dag erna om 5 uur in de ochtend vertrekken. En natuurlijk besloten wij om haar uit te zwaaien.

The Sweetest Thing The Sweetest Thing

Ook ben ik naar de kapper gegaan. Ik merkte dat mijn haren heel erg droog werden door de zon en ik was de kleur ook helemaal beu. Mijn haarkleur veranderde opeens naar goud (of dit was gewoon altijd al zo). Daarom ging ik op Facebook zoeken naar welke kapper ik kon gaan en zo kwam ik bij Beauty by Pascalle uit. Een hele vriendelijke meid die me precies kon vertellen en kon geven wat ik graag wilde. Zo ging ik voor een balayage/ombre, wat heel mooi heeft uitgepakt. Ik ben er ook heeeel blij mee.

Kapper Kapper Kapper

Op 5 december, voor ons sinterklaas maar hier noemen ze het 'kinderdag', was het eindelijk zover. Mijn ouders hadden cadeautjes voor me achtergelaten toen ze weggingen, die ik pas op 5 december mocht openmaken. Nou, dat duurde best wel lang hoor aangezien ik er iedere dag tegenaan mocht kijken. Maar er zaten lekkere dingen in, shampoo en een mooie handdoek. Vooral de chocolade sneeuwballen van de Milka zijn zoooooo lekker. Ik vond het zo leuk dat ze dit hadden gedaan! Vandaag is mijn moeder jarig en had ik natuurlijk ook een verrassing voor haar meegegeven. Deze heeft ze zojuist via Skype uitgepakt en ze vond het heel leuk!

Cadeautjes Cadeautjes

Verder heb ik vorige week de halve Readytex leeggekocht en heb ik souvenirtjes gekocht voor mezelf, maar ook voor mijn familie. Nee oké, het valt best mee. Maar omdat ik dus van alles heb gekocht in Suriname ga ik binnenkort even naar Laparkan. Dit bedrijf ligt gevestigd op onze straat en via dit bedrijf kun je een doos opsturen via luchtvracht of zeevracht. Daarom ga ik daar begin januari even een doos kopen, welke ik ga opsturen. Dit is veel goedkoper dan een koffer bijboeken, dus heel handig om al mijn spullen weer in Nederland te krijgen.

Ook zijn we afgelopen week met Accretio gaan eten bij Jiji's. Dit was heel gezellig en we voelden ons echt deel uitmaken van het team. Ondanks dat onze praktijkbegeleider er niet bij kon zijn, voelden we ons ook echt thuis bij onze collega's en hadden we een leuke avond!

uiteten met Accretio

Op dit moment ben ik druk bezig met stage, en dan met name met opdrachten hiervoor zoals het inleveren van mijn stageportfolio, het maken van mijn casuïstiek opdrachten etc. Dus ik kijk heel erg uit naar aankomende weken, even lekker 2 weken vakantie! Wel merken we nu dat het rustiger wordt op stage zelf, omdat het december is en iedereen in een soort vakantiestemming is. Daarom komen veel mensen niet naar de behandeling of melden ze zich af. In januari gaan we dus weer écht aan de bak. En nu ik het toch over stage heb. Twee weken geleden gingen we voor stage naar Nickerie, en op de terugweg was iedereen zo 'gaar' dat we de halve reis naar huis mee hebben gezongen met muziek van Marco Borsato. Het was zelfs zó erg, dat Ilse besloot om live te gaan op Instagram. Nou, we hebben ons helemaal doodgelachen.

Gisteren ben ik nog met Chayenne naar de McDonalds geweest. De eerste keer in 3,5 maand... best knap toch? En het was een hele ervaring hoor. Bekers die je mag blijven vullen met drinken, zoveel saus als je wil... ja dat hebben ze in Nederland niet he. Ik begreep ik niks van, maar hebben we dat ook weer meegemaakt. Chayenne is dus onze nieuwe huisgenoot. Ze blijft tot begin januari en verhuist dan naar een ander huis omdat ze eigenlijk voor dat huis had gereserveerd. Verder krijgen we geen huisgenoten meer tot februari, dus nadat Jill en ik iedereen hebben uitgezwaaid zullen wij de laatste zijn in dit huis die zullen vertrekken. Maaaar... gelukkig hebben we bikkel nog!

Bikkeltjeeee Bikkeltje

Natuurlijk zijn er nog heeeel veel andere dingen gebeurd, maar die zijn niet zo interessant. Ik zal jullie laten weten wat we van de tripjes vonden! Fijne kerst alvast!

Fijne kerst!

1. Ine:
    14 december 2017
    Ha Pam, Nogmaals dank je wel veur de leuke kaart en kado. Ik vind t ech super leuk, maar hadse al gezeen en gemerkt, haha. Pap is elke daag aan t tellen hoelang t nog duurt veur se weer heej bis.
    Auk is t telkens good um te heure det stage good bevelt en good geit. Geniet nog van de letste 1,5 moand. Groetjes en tot snel
  2. Tiny Kransen:
    14 december 2017
    Nog Pam hier oma wat weer een verhaal ,ja ook ik kijk uit naar de dag dat je weer terugkomt Zaterdagavond komt pap mij halen voor mam haar verjaardag ,leuk dat ik er nog bij kan zijn .Ik wens je fijne en gezellige kerstdagen en Geluk en gezondheid voor 2018 een hele dikke knuffel en pas goed op je zelf tot de volgende keer liefs Oma xxxxx
  3. Tiny Kransen:
    14 december 2017
    Pam ,wat heb je mooi je haar gedaan ,dat was ik nog vergeten te zeggen heel erg mooi zie het wel als je thuiskomt God oppassen op je zelf met die feestdagen ik hoop je weer gezond terug gezien liefs. En groetjes oma xxxx
  4. Arno en Märy Broekman:
    15 december 2017
    Hallo Pam
    Wat een akelige ervaring een overval en dat ook nog heeeel dichtbij, maar fijn dat het weer allemaal goed gaat, wat een leuk verslag, en wat een ervaring dat nemen ze je niet meer af Pam.
    Wij gaan morgen verhuizen, dus het is een drukke tijd in huize Broekman.

Wij wensen je nog veel plezier en kijken uit naar het volgende verslag,
    Fijne Feestdagen en een spetterend begin van 2018 wensen je met veel groetjes.
    Arno en Märy
  5. Dre van Rens:
    15 december 2017
    Hoi Pam. Ja ook wij hier in Veldhoven volgen je, de verhalen die je schrijft SUPER mooi wat je allemaal meemaakt. Ben wel een beetje jaloers op jou, een half jaartje daar te zijn lijkt me erg mooi. Wij hopen dat je de tijd dat je er nog bent heel veel plezier hebt maar dat lukt jou wel. Verder wensen wij Anni en Dré jou een mooie Kerst en vooral een mooi 2018 met heeel veel geluk en liefde toe.. Groetjes vanuit Veldhoven...