Maden op mijn kamer, mieren in mijn bed en een lekkend dak

12 november 2017 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal!

Het is alweer precies een maand geleden dat ik mijn laatste blog heb geschreven, dus werd wel weer eens tijd voor een update! Er komen meteen 2 blogs aan, omdat ik zo ontzettend veel te vertellen heb over de afgelopen maand!

We gaan even terug naar vrijdag 13 oktober. Ja, vrijdag de 13e. 6.00 in de ochtend, Jill en ik stonden klaar om naar Nickerie te gaan voor stage. Eenmaal in de auto vielen we langzaam een beetje in slaap, omdat deze rit 4 uur duurt en 6.00 toch wel erg vroeg is. Op een gegeven moment, toen we rond 7.30 door Coronie reden, sprong er opeens een hond voor onze auto. En je raad het al... *BAM! BOTS* Ik lag lekker te slapen dus ik schrok ontzettend van het geschreeuw van de rest in de auto, maar hoorde wel een harde knal. We hoorden de hond nog janken aan de kant van de weg, maar konden deze nergens meer vinden. Het gevolg was dat de hele voorkant van de auto los hing en gescheurd was... dus we besloten om niet door te rijden want we hadden geen zin om in Nickerie vast te staan omdat de auto niet meer verder zou willen. We hebben ons omgedraaid en zijn teruggereden naar Paramaribo. Dit hield in: een vrije dag! want we zouden de week erna dan weer naar Nickerie gaan. Jill en ik gingen 's middags lekker naar Torarica met Jolien, Arda en Cem. 's avonds hadden we afscheidsetentje van Arda en Cem en hierna was er een overvolle partybus met wel 70 stagiaires. Na deze partybus gingen we nog even op stap en hadden we een hele leuke, ondanks de pech, dag gehad. Maar, even dat jullie het weten, de week erna hebben we het gelukkig wel gered tot Nickerie:

Stage

Op die zaterdag vertrokken Eileen, Marten, Jill en ik naar 'Expeditie Suriname'. Om 10.00 moesten we verzamelen bij het kantoor van SuforYou. We liepen naar binnen en Emma, de stagiaire van SuforYou die dit evenement had georganiseerd voor haar stageopdracht, riep meteen: 'PAM, ik heb een leuke mededeling voor je, jij bent de teamcaptain!' Nou, ik dacht oké heb ik weer, want ik ging totaal niet voor de winst maar juist voor een leuk weekend, maar ik besloot om af te wachten wat deze taak ging inhouden. Toen vertrokken we naar een resort in Lelydorp waar we onze hangmatten moesten ophangen en nog even konden chillen voordat de opdrachten gingen beginnen. De teams waren vooraf al ingedeeld, dus we zaten bij verschillende mensen die we nog niet zo goed kenden. Dit was heel erg leuk, omdat je zo mensen beter leert kennen. Wij waren 'Team Blanche Marie' en in totaal waren er 6 teams. Er waren diverse spellen waarbij je moest strijden tegen een ander team. Zo moesten we touwtrekken, buikschuiven en bier drinken, ringen opduiken in het water, puzzels maken en nog veel meer! Aan het einde van deze dag werd er bekeken welke 2 teams de meeste punten hadden. En welk team stond bovenaan... juist, Team Blanche Marie. Dit hield in dat we de dag erna moesten strijden tegen een ander team voor de winst. Maar in de avond hadden we eerst nog een leuke quiz en een leuk feest! Hierna moesten we slapen in onze hangmatten, wat in eerste instantie nog een grote ramp was. Wij sliepen beneden dus alle mensen die boven sliepen waren hun bikini's uit aan het wringen en aan het stampen, waardoor er water en zand naar beneden kwam. Beeeeetje dom, maarja. Uiteindelijk heb ik lekker geslapen, ondanks dat het een kort nachtje was. De dag erna stonden wij dus klaar voor de finale en was er een parcours wat we moesten afleggen. Hierbij mochten de andere teams allemaal kijken. Uiteindelijk bleek ons team het snelste te zijn bij deze opdrachten en hadden wij de expeditie gewonnen! Dit hield in dat we 20% korting kregen op een volgende trip, heel nice! Al met al hadden we een super weekend!

Expeditie Suriname Expeditie SurinameExpeditie Suriname Expeditie Suriname Expeditie Suriname Expeditie Suriname Expeditie Suriname

Even terugdenken hoor... wat heb ik nog meer meegemaakt...

Nou, ik kwam de week erna terug van stage en het had heeel hard geregend. We zitten trouwens al deels in de kleine regentijd. Officieel begint deze pas in december, maar het klimaat is nogal aan het veranderen hier. Maar ik kwam dus terug van stage en liep mijn kamer op en bleek dat het dak had gelekt... lekker hoor. Hele plas water hier op de grond, föhn nat, stekkerdoos nat (met stekkers erin), oftewel helemaal niet fijn. Uiteindelijk heb ik nooit meer zo'n grote lek gehad, maar er werd wel werk van gemaakt. Zo stond er opeens een man bij ons in huis. Dit bleek Sheroen te zijn. Sheroen is de eigenaar van dit huis en woont in Nederland. Heel fijn dat hij natuurlijk even het huis kwam onderhouden, maar van de een op de andere dag stonden er opeens 10 mannen in, op en voor ons huis te werken. Het dak werd vervangen en beneden werd er van alles gedaan. Op dit moment zijn deze mannen nog steeds aan het werk omdat er veel in het huis verouderd is. Ook wilde Sheroen ons huis oranje gaan verven, maar dit zou 3-5 weken gaan duren. Hier was niet iedereen het mee eens, omdat we door deze mannen niet zomaar kunnen gaan zwemmen of onze eigen gang kunnen gaan, dus dit plan gaat niet meer door. Op dit moment ziet ons huis er zo uit, maar dit gaat nog veranderen:

Ons prachtige huis!

We hebben trouwens nieuwe huisgenoten. Arda en Cem zijn dus weg en daarvoor zijn Naomi en Anne in de plaats gekomen. Beide studeren zijn Toegepaste Psychologie en blijven ze tot eind december. Ons huis is dus weer vol!

Verder zat er opeens een aapje op ons terras. Waar deze vandaan kwam weten we nog steeds niet, maar waarschijnlijk zal dit een huisdier zijn geweest en zal deze ontsnapt zijn. De taxichauffeur zei namelijk dat je deze normaal niet zomaar in de stad zult zien, dus dit is nog altijd een vraagteken.

En nu vragen jullie je misschien af waarom ik mijn blog zo heb genoemd. Laatst kwam ik thuis en wilde ik mijn bed induiken, maar zaten er opeens overal hele kleine mieren. Heeeel vies dus ik heb alles meteen van m'n bed afgegooid en alles opnieuw opgemaakt. We hebben hier ontzettend veel last van mieren, als je ook maar één kruimeltje laat liggen zitten er na 1 minuut al 300 mieren op. Toch begrijp ik niet waarom deze opeens in mijn bed zaten, maar ik probeer hier nu wel op te letten dat ik niks laat liggen. Verder had ik laatst roti in de prullenbak gegooid, maar deze niet meteen naar beneden gebracht. Hier zat natuurlijk kip bij... wat waarschijnlijk voor maden heeft gezorgd. Zo werd ik wakker en liep ik de keuken in en zaten er letterlijk óveral maden. En het erge was... deze hadden hun weg al gevonden maar mijn slaapkamer omdat deze naast de prullenbak is. Hier gaan we dus beter op letten, want het was echt zoooo vies. Ik ben zeker een uur bezig geweest om deze op te ruimen en later is Conny, onze poetsvrouw nog gekomen en heeft zij ook nog geholpen. Bah!

Op dit moment ga ik trouwens kapot van de jeuk, want door de steeds stijgende hoeveelheid regen iedere dag komen er steeds meer muggen. Mijn benen waren bijna muggenbult-vrij, maar nu worden dit er dus weer meer. Dus dat wordt weer heel veel smeren met Tropical Bush.

Ook zijn Jolien, Anne, Lysanne, Matthijs en ik gaan uiteten bij Ogi, waar je op bepaalde dagen onbeperkt Sushi kunt eten. Dit was zo lekker! Je kunt hier in het weekend ook onbeperkt Teppanyaki eten! Als je hier bent, ga hier dan zeker een keer naartoe!

Verder heeft Lysanne twee weken geleden meegedaan aan de 10 kilometer hier in Paramaribo. Lysanne is heel goed in hardlopen, dus besloot ze mee te doen. En je raad het nooit, ze had gewoon gewonnen! Ze was de eerste van de dames. Als je deze 10 kilometer wint, krijg je een vrij groot geldbedrag. Helaas kon ik bij deze wedstrijd niet bij zijn, maar het was heel tof dat ze dit had gewonnen!

Ook was er weer een gratis Partybus georganiseerd door SuforYou. Hier zat ook gratis drank bij, heel mooi. Natuurlijk was team Kwatta aanwezig. Hier een aantal foto's van deze avond:

Partybus Partybus Partybus  d'bar

En we waren natuurlijk ook nog even bij Tequila:

Avondje Tequila

Twee weken geleden hadden we ook nog een Halloween feestje! En aangezien Jill en ik natuurlijk vaak schminken met Carnaval, hadden we ons dit keer ook geschminkt. Dit feestje was georganiseerd door 3 stagiaires en het was voor de verjaardag van een van deze meiden. Dit feestje bij Café Loco was erg gezellig en het was leuk om te zien dat iedereen zo zijn best had gedaan om er leuk uit te zien.

Halloween feestje Halloween feestje Halloween feestje

Gisteren zijn Jill, Marten, Eileen, Anne, Naomi, Lysanne en ik bij het concert van Nick en Simon geweest bij 't Vat. Dit optreden werd ook gefilmd voor in hun programma 'Nick & Simon, the Dream' en voor hun nieuwe videoclip. Ze proberen om in Suriname een nummer 1 hit te krijgen, net zoals ze voor 10 jaar geleden ook gelukt is. Dit willen ze doen met hun nieuwe nummer 'Zing!' Het was een super leuk optreden met diverse Surinaamse artiesten, waaronder een groep mannen, een Hindoestaanse vrouw en een optreden van 'Adika'. Het was een hele mooie avond en we zijn heel erg benieuwd of we in beeld gaan komen tijdens het programma haha, aangezien we redelijk vooraan stonden.

Nick en Simon Nick en Simon

Ik zal jullie ook even updaten over mijn stage. Deze week heb ik mijn tussentijdse beoordeling gekregen en alles is tot nu toe helemaal goed! Ik hoorde dat mensen zich afvroegen of ik buiten leuke dingen ook nog stage liep, maar dat doe ik toch echt hoor! Ik ben er druk mee bezig! Zo waren we met een deel van Accretio deze week nog aanwezig bij de dyslexietraining:

Dyslexietraining met Accretio

Verder hebben we eindelijk een nieuwe wasmachine, waarbij je even terug gaat in de tijd. De luxe wasmachines zoals bij ons leveren hier vaak problemen op, vandaar dat we nu een handmatige hebben. Hier moet je dus zelf water in doen, na het wassen zelf uitknijpen en dan zelf in de centrifuge stoppen. Even wennen, maar gelukkig geen vlekken meer! Jill en ik hebben ons ook nog aangemeld voor Aquafit, waar we iedere donderdagavond even gaan sporten. Ook hadden Jill, Lysanne, Marten, Eileen en ik vrijdag een float-in bij Zin Resort. Hier konden we vanuit het zwembad, zittend op onze Kirpalani zwembanden, een filmpje kijken. Hier kregen we ook een hele lekkere Kaaiman burger!

float-in bij Zin Resort

Nou, hier komt nog een blog achteraan. Want ik heb de afgelopen twee weken bezoek gehad van mijn ouders. Zijn jullie weer een beetje op de hoogte!

1. Wilma:
    12 november 2017
    Hoi Pam
    Wat leuk om weer een verhaal over jou te lezen. Je hebt weer heel wat mee gemaakt! ! Maar van die maden.....grrrrr wat vies ...gatver! Ennn die vervelende muggen...😡😩
    Top, dat het ook met je stage goed gaat!
    Succes en ik wacht alweer op het volgende reisverhaal 😆
    Groetjes Wilma
  2. Tiny Kransen:
    17 november 2017
    Wat een
  3. Tiny Kransen:
    18 november 2017
    Hallo Pam wat een verhaal heb tot 2 uur smachten zitten lezen Maar kon niet eerder antwoorden mijn Tablet deed het niet Kan en Pap hebben er naar gekeken ,en nu gaat het weer .Wat fijn van de tentamens dat je het zo goed doet ,ben erg trots op je tot de volgende keer hou je taai groetjes en liefs Oma xxxx
  4. Tiny Kransen:
    19 november 2017
    Goedemorgen Pam hier nog een paar woordjes ,vanmiddag komt Sint en Piet in Belfeld aan ,ga ook even kijken bij de Hamer de Zon schijnt wat willen we nog meer en de Harmonie met muziek dat vind ik. Zo gezellig .Is dat in Suriname niet ? Ik wens je toch een beetje sfeer van hier ,tot volgende keer dikke knuffel Oma xxxx
  5. Tiny Kransen:
    19 november 2017
    Tiny Krantzen is mijn naam aangezien ik niet. Zo goed zie gaat het soms verkeerd ,Sorry ,Lieve groetjes Oma xxx