Al 4 weken hier!

26 september 2017 - Paramaribo, Suriname

Fawaka!

Zoooo, was me even een weekje hoor! Werd weer even tijd voor een update.

​Wat gaat de tijd snel!! Vandaag zijn Jill en ik al 4 weken in Suriname. ​Hier is het heerlijk! Ik wen steeds meer aan de omgeving en de manier van leven hier en heb een super gezellig huis waardoor ik me heel erg thuis voel. Ook geniet ik van alle activiteiten en tripjes die je hier kunt doen, maar daar zal ik zo meteen meer over vertellen.

De afgelopen week en deze week zijn twee rustige weken wanneer ik kijk naar mijn stage. We hebben namelijk cliëntvrije week, wat wil zeggen dat we alleen buitenactiviteiten hebben en andere zaken kunnen voorbereiden. Op stage zelf gaat het heel goed en ik heb het heel erg naar mijn zin! Je krijgt hier veel verantwoordelijkheid, wat een hele uitdaging is maar ook goed omdat ik al in het vierde jaar zit. Want ja, je leert natuurlijk het meeste wanneer je zelf iets mag doen. Op dit moment mag ik dan ook al verschillende cliënten zelfstandig behandelen.

Op zaterdag 16 september hadden wij ons eerste huisfeestje vanwege Lysanne haar verjaardag. Overdag zijn Jill en ik bij Fernandes, een bakkerij die je hier overal tegenkomt in Suriname, gebak gaan halen. Lekker! Ook hadden we eerder die week al een cadeautje voor Lysanne gehaald, namelijk een tas en bandana van 'talking prints'. Dit zijn tassen die in het binnenland worden gemaakt en ze zijn werkelijk in iedere print en kleur te krijgen, heeeeel leuk! 's Middags hebben we nog even onze mooie huisvlag afgemaakt, waar iedereen van ons op staat getekend. Iedereen heeft hier namelijk al iets grappigs/leuks meegemaakt en dat hebben we natuurlijk even vastgelegd op deze vlag. Aan het begin van de avond hadden Jill en ik nog even een mooie kroon gemaakt voor Lysanne, want die hoort er natuurlijk ook bij. Het feest zelf begon al heel mooi met een scheldende en stenen gooiende buurvrouw omdat ze het niet oké vond dat we muziek aan hadden staan. Maar dit was na een tijdje opgelost. Hierna zijn we nog naar D-Bar gegaan en later naar Tequila. Het was een heel tof feest, en vooral omdat we hier pas 3 weken waren en er al zeker 50 mensen op ons feest langskwamen. Natuurlijk hebben we ook een foto gemaakt bij onze huisvlag:

Huisfeestje bij de kwatta's

De dag daarna zijn we met 15 mensen dolfijnen gaan spotten en zijn we langs de plantages gevaren. Toen we bij de boot aankwamen bleek dat de man die deze tour leidde lekker fruit, kokosnoten en drinken voor ons had gekocht! Bij de plantages mochten we ook even van de boot af en bij Plantage Rust & Werk kregen we een hele rondleiding van een andere gids. Hier hadden ze kaaimannen maar ook kittens, waarvan we er bijna een hadden meegenomen als tweede huiskat.

Dagje dolfijnen spotten en plantages bezoeken Dagje dolfijnen spotten  Dagje dolfijnen spotten en plantages bezoekenDagje dolfijnen spotten en plantages bezoekenDagje dolfijnen spotten en plantages bezoeken

Ook liet hij ons het dorpje zien wat bij deze plantage hoorde. Later zijn we nog even naar plantage Frederiksdorp gegaan, maar hier hebben we niet heel veel gezien dus hier ga ik zeker nog een keer naartoe. Later zijn we nog naar Nieuw-Amsterdam gegaan. Jeeeee wat was het hier warm! De zon brandde op je schouders en iedereen ging echt kapot van de warmte. We zijn dan ook heel snel terug gegaan naar de boot. Maar wat was dit een relaxed dagje!

Oh, de donderdag ervoor waren we een avondje met een gratis partybus van Su4You meegegaan, waarna we later naar Havana gingen. En wie was hier? Ja hoor, de enige echte Kenny B! Ik heb al vanaf dat hij mij toevoegde op Facebook lopen zeggen dat ik hem tegen zou gaan komen, en dat gebeurde dus! Ook werden we versierd door een aantal 'stagiairejagers' zoals ze het hier noemen. Dit kun je ook zien in de documentaire 'Soso Lobi', dan krijg je een beetje een beeld. Later zijn we bij 2 mensen van Su4You in de auto gestapt en hebben ze ons naar huis gebracht. Super chill haha. Totdat we thuis het geniale idee hadden om om 4 uur 's nachts frikandellen te gaan bakken. Ja, die hebben ze hier ook! Blijkbaar had ik veel te veel olie in de pan gegooid, want toen Jill één keer een frikandel wilde omdraaien kreeg ze meteen olie op haar handen. Hoppa, 3 dikke vette blaren op d'r hand. Op dit moment zijn ze zo goed als opgedroogd en zijn ze langzaam weg aan het gaan, maar vorige week waren ze heeeel dik. Heftig zag dat er uit! Maar buiten dit, was het een heeeeele leuke avond!

PartybusMet Kenny B in Havana​ Avondje Havana

​Dinsdag zijn Eileen, Marten, Jill en ik gaan voetballen. Ook dit werd georganiseerd door Su4You. Ik kan natuurlijk helemaal niet voetballen, maar het was wel super leuk. Daarom gaan we vanavond nog een keer en wie weet volgt dit nog vaker.

​Afgelopen zondag hadden we weer een trip! Dit keer zijn we via Jenny Tours met 8 mensen gaan quad rijden in de jungle en ziplinen bij Parabello. We werden opgehaald bij 't Vat, een restaurant, en gingen door naar Parabello. Hier werden we gesplitst in 2 groepen van 4, omdat er maar 4 quads beschikbaar waren. Wij, Eileen, Marten, Jill en ik begonnen met ziplinen en het was super leuk. Er was een heel parcours van 12 verschillende lijnen en we werden begeleid door 3 jongens van Parabello. We kregen uitleg over hoe we ons moesten zekeren en konden toen aan de slag gaan. Hierna konden we nog even zwemmen en hebben we nog even slangen en hamsters gekeken die daar in kooien zaten. Toen kregen we eten, bami of nasi natuurlijk, en later mochten wij gaan quad rijden. En het had net geregend: oftewel er lagen ooooveral plassen water en heeeel veel modder. Nou, super leuk dus zo op zo'n quad. Totdat de gids voor je rijdt en in een plas vast zit en veel gas moet geven om uit die plas te komen. Top, heeeeeelemaal onder de modder. Maar dan ook helemaal. Gelukkig kon ik hierna nog even zwemmen. Maar met zo'n quad door de jungle rijden was super vet! Overal moest je doorheen zien te komen, takken, plassen, modder, alles. Moet je zeker een keer doen!

Middagje quad rijden! Middagje quad rijden! Middagje quad rijden! Quad rijden en ziplinen!​

​Van het ziplinen en quad rijden heb ik ook video's geplaatst op deze pagina, deze kun je hier bekijken.

​Verder hebben we voor stage van de week nog kinderen gescreend. Dit was een van onze 'buitenactiviteit'. Dit was erg leuk om een keer te doen. Ook heeft de organisatie een aantal foto's hiervan op Facebook geplaatst, dus deze heb ik even overgenomen en hier kun je een beetje aan zien wat we hebben gedaan.

Screenen Screenen Screenen Dagje stage Met onze stagebegeleider

​Zaterdag zullen Jill en ik om 13.00 vertrekken naar Nickerie (4 uur rijden) voor 'Parbo Night'. Een of ander groot feest waar veel Surinamers uit verschillende districten naartoe gaan. Heeel veel zin in!

Hoe is het verder in Nederland? Lekker weer? Hier regent het bijna iedere dag en is er ook sprake van hevige onweer. Dit zou volgens sommigen te maken hebben met de orkanen, maar dit weet niemand precies. Op dit moment is het namelijk 'grote droge tijd' wat zou betekenen dat het heel warm zou moeten zijn en bijna geen regen zou moeten voorkomen. Maar helaas, op dit moment nog wel. Wist je trouwens dat Suriname geen 'zomer, herfst, winter en lente' kent? Hier spreken ze namelijk van 'kleine regentijd', 'kleine droge tijd', 'grote regentijd' en 'grote droge tijd'.
​Wij bevinden ons dus nu in de 'grote droge tijd' en deze gaat in december om naar 'kleine regentijd'.

Oh, ook is precies vandaag over een maand een speciale dag, maar dat laat ik tegen die tijd wel weten waarom! Nu ga ik me klaarmaken voor het voetballen, want over 1,5 uur moet ik op het veld staan! Nou, doeeeei

1. Tiny Kransen:
    26 september 2017
    Nog Pam wat een foto's geweldig ,ik geniet van je verhalen ,Wil je wel goed uitkijken ?heb soms zorgen om jouw wat je allemaal onderneemt ,natuurlijk genieten hoor ik wens veel succes en kijk uit naar het volgende verhaal .Hier is alles nog goed op de Nellemenkeslaan en het weer ook groetjes en een dikke knuffel ik ben trots op je tot volgende keer liefs Oma xxxxx
  2. Arno en Märy Broekman:
    29 september 2017
    Hallo Pam
    Sinds kort kunnen wij je ook volgen via de mail 📮die je stuurt.
    Erg leuk wat je allemaal meemaakt en dat het zo goed gaat met je stage in het verre Suriname.
    Arno en ik volgen je met veel leesplezier van allemaal jou verslagen, 📒📒super leuk gewoon.
    In Tegelen is nog alles oké en momenteel schijnt het zonnetje.
    Veel groetjes en tot het volgende verslag van je Suriname avontuur.🐊🐋🐈🙋‍♂️🙋💐💐
    Arno en Märy
  3. Tiny Kransen:
    30 september 2017
    Pam bedank voor de leuke foto's ,en dat ik je reis blog kan lezen ,ik ben trots op je het is een geweldig avontuur ,geniet er van liefs Oma xxxx