Wat 'n werk...

13 mei 2017 - Belfeld, Nederland

Zo, daar gaat 'ie dan! Mijn eerste blog!

Zoals jullie al weten ga ik samen met Jill stage lopen in Suriname van september 2017 t/m januari 2018. Deze stage zullen wij volgen bij 'ACCRETIO groepspraktijk voor logopedie' in Paramaribo.

Maar oooo waáaat een werk ging hieraan vooraf....

Eerst moesten we via school solliciteren bij de praktijk d.m.v. een motivatiebrief. Nadat we uiteindelijk te horen gekregen dat er akkoord werd gegaan met de stagiaires konden we eindelijk beginnen met alles te regelen.

● We zagen al snel op internet dat we een Machtiging Kort Verblijf moesten aanvragen omdat we langer dan 3 maanden in Suriname zouden verblijven. Voor het aanvragen van deze machtiging moet je veel gegevens verzamelen.
Eerst heb ik afspraken gemaakt bij de gemeente en uiteindelijk heb ik mijn Geboorteakte, Basisregistratie Personen en Verklaring Omtrent Gedrag aangevraagd. Hierna ben ik naar de rechtbank gegaan voor alle 3 de bestanden te laten voorzien van een apostille. Uiteindelijk heb ik nieuwe pasfoto's laten maken en de rest van de gegevens verzameld.
● Ik heb mijn OV-Vergoeding en Aanvullende Beurs aangevraagd.
● Nagevraagd of de verschillende verzekeringen die ik heb afgesloten ook alles dekken in Suriname, gelukkig hoefde ik hier niks aan te veranderen!
● Kennismakingsgesprek gehad met Naomi, onze stagebegeleidster uit Suriname. Zij heeft meteen onze stageovereenkomst getekend en we hebben besproken wat we gaan doen tijdens onze stage. Een super leuke en lieve vrouw! Die ons graag wilde helpen en samen met ons wilde kijken of we op de goede weg zaten.
● Vaccinaties gehaald: Gele Koorts, Hepatitis B (A had ik al), DTP en Rabiës.
● Alle bestanden moesten getekend worden door de school, wat een tijd heeft geduurd voordat dit mogelijk was. Zelf ben ik nu bezig aan mijn 3ejaars stage, waardoor ik nauwelijks op school ben.

● Ook kwam ik in aanmerking voor het Holland Scholarship, dus heb ik hier een aanvraag voor ingediend en alles beargumenteerd waarom ik de ideale kandidaat zou zijn + een video gemaakt waarin ik mezelf voorstel. Er worden 2 studenten van Fontys Paramedische Hogeschool uitgekozen en ik krijg 15 juni te horen of ik hiervoor ben geselecteerd.

Het lijkt nu alsof alles heel snel kan worden aangevraagd, maar er gaat echt een tijd overheen voordat je alle gegevens hebt verzameld en hebt ontvangen.

Verder hebben we gekeken naar huisvesting. We kwamen al snel op de site uit van Stage Huisvesting Suriname. Hier hebben we een studentenhuis op de Kwattaweg gevonden, waar we tijdens deze 5 maanden zullen verblijven. We zullen hier met 6 andere studenten wonen.
Hier een aantal foto's van ons verblijf:

KwattawegKwattawegKwattaweg
Met deze organisatie hebben we goed mailcontact gehad en uiteindelijk hebben we onze huurovereenkomst getekend. Ook kun je hier een airport pickup regelen, een fiets huren en een citytour boeken waardoor je de stad leert kennen.

Vandaag hebben we ein-de-lijk ons vliegticket geboekt! Wij zullen vertrekken op 29 augustus en komen weer op 2 februari in Nederland aan. Ook ga ik dinsdag mijn MKV-aanvraag afgeven bij het Consulaat in Amsterdam. Dit zal ongeveer 3 maanden duren voordat deze wordt goedgekeurd, dus nog even wachten! Hierna zal ik weer naar het Consulaat gaan om mijn KV-visum (dus inreisvisum) op te halen.

Zo, we hebben dus heeeeel veeel moet regelen. Ook stond niet alles duidelijk aangegeven en hebben we veel moeten mailen en bellen.
Dusss..... ben jij van plan om stage te gaan lopen voor een periode van langer dan 3 maanden in Suriname, begin dan op tijd met alles regelen! Zijn dingen niet duidelijk en heb je hier vragen over? Dan mag je mij gerust een berichtje sturen!

Ik ga nog even de laatste dingetjes regelen, zoals een studentenpas en een tweelandensim. Met de studentenpas krijg je namelijk korting en met de tweelandensim kun je veel goedkoper naar andere nummers in Suriname en in Nederland bellen dan met mijn huidige abonnement.
Ook ga ik even heel erg mijn best doen tijdens mijn huidige stage, zodat ik deze positief zal afronden!

1. Tiny Kransen:
    13 augustus 2017
    Eindelijk is het mij gelukt
  2. Tiny Kransen:
    13 augustus 2017
    Goeie reis succes en wel thuis liefs oma xxx